Najnowsze badania nad związkiem wyników na testach z postawami rodzicielskimi i nauczycielskimi. Badacze byli zdumieni wynikami. Wśród bardzo wielu czynników, jeden wykazał najsilniejszą korelację z wynikami uczniów - poczucie humoru. Inne obserwacje potwierdzają wyniki. Badania Anity Hoy z 2008 roku, na grupie nauczycieli wczesnej edukacji, wykazały, że optymistyczni nauczyciele są bardziej skuteczni. Uczniowie są bardziej chętni do nauki i osiągają lepsze wyniki. Tacy nauczyciele stosują praktyki zorientowane na ucznia, cieszą się większym zaufaniem i mają lepsze stosunki ze współpracownikami.
Autorka artykułu, Grażyna Poraj, przeprowadziła własne badania. Grupę nauczycieli zdiagnozowała według poziomu optymizmu. Ponad połowa nauczycieli (56%) okazała się optymistycznie nastawiona. Niestety aż 16% wykazała stanowczy pesymizm. Badania wykazały, że z optymizmem łączą się następujące cechy:
- zaufanie do ludzi oraz pozytywny stosunek do siebie i innych
- tworzą najbardziej optymalne warunki dla rozwoju uczniów, postrzegają uczniów pozytywnie i budują z nimi dobre relacje
- w swojej pracy dydaktycznej i wychowawczej koncentrują się na pozytywnych cechach oraz dobrze współpracuja z uczniami
- są skuteczni i odporni na stres, potrafią rozwiązywać problemy
- są tolerancyjni, wybaczający i cieszą się dużą akcpetacją otoczenia
- doświadczają poczucia skuteczności w pracy oraz uzyskują wysokie poczucie autonomii
- czerpią niezmiennie dużą satysfakcję z wykonywanej pracy i nie wypalają się, utrzymują aktywność przez lata
Philip Zimbardo określa optymizm jako bardzo znaczący w wielu sferach życia. Bycie optymistą sprawia, że jesteśmy lepiej postrzegani i ludzie ufają nam łatwiej. Optymiści są lepszymi liderami i ludzie chętniej z nimi obcują.
Pamiętajcie Czytelnicy, dzieci Was obserwują i uczą się zachować od Was! Pokazujcie im, jak optymistycznie nastawiać się do świata i żyć z uśmiechem na twarzy!
Źródło: Poraj Grażyna, "Nauczyciel powinien być optymistą", w: "Psychologia w szkole", nr 3(27) 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz