Szukaj na tym blogu

czwartek, 28 kwietnia 2011

Bądź optymistą!

Drodzy Czytelnicy, przypomnijcie sobie Waszych nauczycieli. Niektórzy na pewno byli pełni entuzjazmu, a inni ciągle narzekali. Przy jednych na pewno uczyło Wam się lepiej niż przy innych. Zgadnijmy przy których... tych optymistycznych i pełnych chęci?

Najnowsze badania nad związkiem wyników na testach z postawami rodzicielskimi i nauczycielskimi. Badacze byli zdumieni wynikami. Wśród bardzo wielu czynników, jeden wykazał najsilniejszą korelację z wynikami uczniów - poczucie humoru. Inne obserwacje potwierdzają wyniki. Badania Anity Hoy z 2008 roku, na grupie nauczycieli wczesnej edukacji, wykazały, że optymistyczni nauczyciele są bardziej skuteczni. Uczniowie są bardziej chętni do nauki i osiągają lepsze wyniki. Tacy nauczyciele stosują praktyki zorientowane na ucznia, cieszą się większym zaufaniem i mają lepsze stosunki ze współpracownikami.
Autorka artykułu, Grażyna Poraj, przeprowadziła własne badania. Grupę nauczycieli zdiagnozowała według poziomu optymizmu. Ponad połowa nauczycieli (56%) okazała się optymistycznie nastawiona. Niestety aż 16% wykazała stanowczy pesymizm. Badania wykazały, że z optymizmem łączą się następujące cechy:
  • zaufanie do ludzi oraz pozytywny stosunek do siebie i innych
  • tworzą najbardziej optymalne warunki dla rozwoju uczniów, postrzegają uczniów pozytywnie i budują z nimi dobre relacje
  • w swojej pracy dydaktycznej i wychowawczej koncentrują się na pozytywnych cechach oraz dobrze współpracuja z uczniami
  • są skuteczni i odporni na stres, potrafią rozwiązywać problemy
  • są tolerancyjni, wybaczający i cieszą się dużą akcpetacją otoczenia
  • doświadczają poczucia skuteczności w pracy oraz uzyskują wysokie poczucie autonomii
  • czerpią niezmiennie dużą satysfakcję z wykonywanej pracy i nie wypalają się, utrzymują aktywność przez lata
Pesymiści natomiast nigdy nie uzyskują zadowolenia z pracy, są pasywni i mało skuteczni. Są bardzo wyczerpani emocjonalnie, dystansują się od uczniów i współpracowników, a otoczenie postrzegają jako wrogie. 28% osób o średnim poziomie optymizmu wykazywało przeciętny poziom wymienionych cech, który może nie być wystarczający dla dobrego funkcjonowania zawodowego.

Philip Zimbardo określa optymizm jako bardzo znaczący w wielu sferach życia. Bycie optymistą sprawia, że jesteśmy lepiej postrzegani i ludzie ufają nam łatwiej. Optymiści są lepszymi liderami i ludzie chętniej z nimi obcują.

Pamiętajcie Czytelnicy, dzieci Was obserwują i uczą się zachować od Was! Pokazujcie im, jak optymistycznie nastawiać się do świata i żyć z uśmiechem na twarzy!

Źródło: Poraj Grażyna, "Nauczyciel powinien być optymistą", w: "Psychologia w szkole", nr 3(27) 2010

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz