Autorka wyszła z modelu struktury uzdolnień matematycznych uczniów starszych profesora W.A. Krutieckiego. Kurtiecki wyróżnił cechy ucznia osiągającego wybitne sukcesy matematyczne:
- wysoki poziom zamiłowania do matematyki
- pracowitość i dobra organizacja pracy, silna motywacja, radość z tworzenia i poznawania
- wysoka zdolność skupienia się na zadaniu i dobre samopoczucie w trakcie rozwiązywania problemów matematycznych
- określony zakres wiadomości i umiejętności matematycznych
- uzdolnienia matematyczne, rozumiane jako cechy umysłu pozwalające na łatwe i skuteczne uczenie się matematyki
- łatwość chwytania formalnej struktury zadania - czyli o co chodzi i co nam mówią w zadaniu
- zdolność logicznego myślenia w sferze symboli, stosunków ilościowych i przestrzennych
- zdolność bystrego i rozległego uogólniania matematycznych faktów, stosunków i działań
- zdolność posługiwania się zredukowanymi strukturami (np. wzory skróconego mnożenia)
- łatwość kojarzenia wniosków i zapamiętywania informacji
- dążenie do prostych i jasnych rozwiązań
- skłonność to widzenia świata matematycznymi oczami, czyli ciągłe liczenie i mierzenie świata
- szybkość procesów intelektualnych - matematyk wcale nie musi pracować szybko
- zdolność do szybkiego obliczania w pamięci - możesz obliczać działania w sekundę, ale to nie czyni Cię Einsteinem
- automatyczna pamięć do cyfr i formuł - bo fakt, ze pamiętasz, nie oznacza, że rozumiesz
- wyobraźnia przestrzenna - nie musisz być architektem i genialnym matematykiem na raz
- zdolność do poglądowego przedstawiania abstrakcji matematycznych - potrzebne tylko jeśli chcesz kogoś matematyki nauczyć
Dzieci uzdolnione już od najmłodszych lat wykazują poczucie logiki. Szybko zauważają niekonsekwencję i absurdy. Tym dzieciom nie "wciśnie się kitu". Można to sprawdzić dając dziecku zadanie celowo źle sformułowane lub celowo rozwiązując zadania niepoprawnie.
Ponadto dzieci z matematycznymi zdolnościami są w stanie pozostawać długo skupionymi i trwają w dażeniu do celu. Wykazują tez dużą wydolność umysłową i pomysłowość. Ponadto takie dzieci chętniej parają się z zadaniami matematycznymi. Wiąże się to "patrzeniem matematycznymi oczami na świat". Dzieci uzdolnione same wyszukują sytuacji, w których mogą liczyć i mierzyć. Mogą przykładowo liczyć drzewa przy drodze lub mierzyć krokami odległości.
Czasami zdarza się, że takie dzieci mogą mieć problemy z nauką niematematycznych treści. Ich matematyczny świat skłania ich do liczenia, kiedy zadanie wymaga oderwania się od liczb i skupieniu na treści i emocjach. Mogą być też źle odbierane przez inne dzieci, gdy wyprzedzają myślą grupę i zadają dużo pytań, czasami nie związanych z tematem, lecz z kolejnym problemem, którym zajął się uczeń.
Warto zwracać uwagę na uzdolnienie dzieci już w przedszkolu. Rozumiejąc ich "matematyczny świat" łatwiej będzie z nimi pracować i pomagać im rozwijać talent.
Drodzy Czytelnicy, może część z Was po tym wpisie tylko utwierdziła się w przekonaniu, że nie jest uzdolniona matematycznie. Warto jednak pamiętać, że szkoła może równie łatwo rozwinąć jak i zniszczyć talent. Może w dzieciństwie przejawialiście szczególne uzdolnienia matematyczne. Spróbujcie wypytać rodziców jak było.
Źródło: Gruszczyk-Kolczyńskia Edyta, "Dzieci uzdolnione matematycznie (cz 1.)": w "Psychologia w szkole", nr 1 (29) 2011
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz